perjantai 6. toukokuuta 2016

Hyödyllisiä kirjoja / Läsvärda böcker

Terkkuja aurinkoiselta takapihaltani, ihan mahtava kesäkeli ! Huomenna avaamme kisakauden Thórin kanssa Kuumassa, Gaedingurin WR-kisoissa. Kisakauden alkaminen on aina varma kesän merkki.

Kandidaatintutkielmani on vihdoin ja viimein täysin valmis, ja viime viikolla jätin sen E-thesis järjestelmään. Nyt se odottaa vain ohjaajaltani arvosanaa. Myös sivuaineeni Hankenilla on nyt taputeltu; toissapäivänä kirjoitin viimeisen esseeni Hankenille, what a feeling!

Moni teistä tietääkin, että minusta on vuosien mittaan tullut oikea lukutoukka! Onnekseni sain kirjoittaa kandini ratsastukseen liittyvästä aiheesta, joten osa lähdeluetteloni kirjallisuudesta olikin ratsastusopuksia. (Suurin osa kuitenkin oli hieman raskasluettavaa, mutta mielenkiintoista, tieteellistä kirjallisuutta). Nyt minulla on siis kesäloma ja vihdoin aikaa paneutua kunnolla heppakirjoihini!

Kun tässä kotona katselin minun vinoa pinoa ratsastus- ja hevosopuksia, ajattelinkin kirjoittaa pienen blogipostauksen lempikirjoistani. Osa kirjoista on vielä kesken, ja joitain olen vasta selaillut. Kuitenkin koen että nämä ovat hyviä peruskirjoja ratsastajan kirjahyllyyn.



Hälsningar från min soliga bakgård, vilket väder! Imorgon börjar tävlingssäsongen för min och Tores del i Kuuma, där Gaedingur ordnar en WR-tävling. Sommaren börjar alltid officiellt för mig då det är dags för första WR-tävlingen. 

Min kandidatavhandling är äntligen helt klar, jag lämnade in den förra veckan till E-thesis programmet. Nu väntar den enbart på vitsord från min handledare. Även mitt biämne på Hanken är slutfört - jag skrev min sista essä för två dagar sen, vilken känsla! 

Många av er vet att jag gillar att läsa. Under årens lopp har min läslust vuxit mer och mer. Som tur var en del av litteraturen i min avhandling häst- och ridböcker, och det är en av orsakerna varför det har samlats en hel del av dem hemma hos mig. Största delen av litteraturen i min kandidatavhandling var dock tungläst (men intressant) vetenskaplig text. Men nu har jag sommarlov, vilket betyder att jag äntligen har tid att läsa ordentligt igenom mina hästböcker!

Då jag tittade på den enorma mängden häst- och ridverk jag har hemma på skrivbordet, tänkte jag att det kunde vara roligt att skriva ett litet blogginlägg om mina favoriter. En del har jag inte än läst helt och hållet, och några har jag enbart bläddrat i. Dock anser jag att dessa böcker är bra grundlitteratur för en ryttare att ha i bokhyllan!


Tässä kaksi ehdottomasti tieteellisintä kirjaa. Vasemmanpuoleinen biomekaniikan kirja on minulla lainassa. Oikeainpuoleinen, Andrew McLeanin kirja on todella hyvä, mutta lukemiseen kannattaa varata kunnolla aikaa. McLean on tutkinut muun muassa hevosten käyttäytymistiedettä, johon on hyödyllistä tutustua. / Dessa två böcker är absolut de mest vetenskapliga. Den till vänster har jag lånat. Till höger finns Andrew McLeans bok, som är väldigt bra, men tungläst! Det lönar sig att ta tid på sig då man läser den. McLean har forskat bland annat hästarnas beteende, vilket är viktigt att bekanta sig med!

Nämä kaksi "länkkäri"-kirjaa kertovat luonnollisesta hevosmiestaidosta. Varsinkin oikeanpuoleinen sisältää paljon hyviä käytännön harjoituksia. / Dessa två "western"-böcker handlar om naturlig ridkonst. Speciellt den till höger innehåller mycket bra praktiska övningar.

Tässä kuvassa yhdistyy ehkä minun lempparit: ruotsalainen Hippson-lehti, joka on aina täynnä mielenkiintoisia artikkeleita muun muassa etologiasta (eli eläinten käyttäytymistieteestä), sekä paljon käytännön harjoituksia. Tuire Kaimion kirja taas kuuluu ehdottomasti jokaisen hevosenmomistajan kirjahyllyyn - opus on hyvin kattava ja kaikki hevosen kouluttamiseen liittyvät asiat on pilkottu hienosti pieniin osiin. / Den här bilden representerar mina två absoluta favoriter: svenska tidningen Hippson, som alltid är fylld med intressanta artiklar om bland annat etologi, samt en hel del nyttiga övningar. Tuire Kaimios bok igen är något av en bibel till hästmänniskorna i Finland - verket innehåller nästan allt vad man kan tänka sig och bland annat skolningen av en unghäst är delad i många små delar, som är lätta att förverkliga i praktiken!

Nämä kirjat ovatkin sitten suorainaisesti itse ratsastukseen liittyviä kirjoja, jotka sisältävät paljon toimivia mielikuvia! Asiat on selitetty selkeästi ja pilkottu pieniin osiin. / De här böckerna i sin tur handlar direkt om ridning. Alla dessa verk innehåller väldigt användbara mentala bilder och allt är förklarat klart och tydligt.


Myös nämä kirjat liittyvät enimmäkseen ratsastamiseen tai ratsastuksen opetukseen. Kyran kirja minulla on ollut jo pienestä pitäen kirjahyllyssä, mutta olen vasta nyt syvemmin alkanut tutustumaan siihen. Oikeimmain puoleinen Vudekan Hevostietokirja on vielä lukematta, mutta uskon löytäväni lisää mielenkiintoisia mielikuvia siitä. / Även de här böckerna handlar om ridning eller ridundervisning. Kyra Kyrklunds bok har jag haft i 10 år, men har först nu börjat bekanta mig mera med den. Boken längst till höger är helt ny och jag har inte ännu hunnit läsa den, men jag förväntar mig att hitta flera nya och nyttiga mentala bilder från den. 



Anteeksi kuvien huono laatu. :)

Ursäkta mig för bildernas dåliga kvalitet. :)


P.S. Huomaatkaa myös uusi hieno bannerini, jonka taitava Graphiques GW:n Ida on tehnyt! 

P.S. Observera även min nya fina banner, som duktiga Ida från Graphiques GW har gjort!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti