tiistai 30. kesäkuuta 2015

SM-valmisteluja / Förberedelser inför FM

Ylihuomenna lähdemme Ypäjälle SM-kisoihin, kivaa! Huomenna myös Hjalti saapuu Ruotsista valmentamaan minua ja paria muuta ratsukkoa SM-kilpailuihin. Kesäkuuhun on mahtunut taas kaikenlaista - maastoilua (jotta hepan mieli pysyy virkeänä kisakaudellakin), tuomarisihteröintiä (super mielenkiintoista välillä katsoa kisoja tuomarin näkökulmasta!), treenejä Julian kanssa, Porevirran tunteja (alan olemaan jo aika pro keventämään ;) ), Camillan kurssi, rentouttava juhannus mökillä sekä Juhan kanssa hyvät ratatreenit Ypäjällä. Thórilla on ollut myös kolme hienoa tammaa, joista jo yksi on ultrattu tiineeksi, jee !

Rakas tammani Mónös on saanut kauniin orivarsan Jenni Kurjelle <3 / Min kära Mónös har fått ett vackert hingstföl till Jenni Kurki <3

Juhannus hyvässä seurassa / Midsommar med ett bra gäng :)

Yötön yö Pellingissä / Midsommarnatt i Pellinge

Shoppailupäivä mamman kanssa ! / Shoppingdag med mamma !

Hikisiä Porevirran tunnin jälkeen :D / Svettiga efter Porevirtas lektion :D


Julian kanssa tehtiin minulle uusi (rankempi) treeniohjelma - on todella motivoivaa kun kehittyy ja saa lisää haastetta omaan treeniin! Kestävyyskuntonikin on parantunut. Lisäsimme hikijumpan lisäksi ohjelmaan myös venyttelyjä ja niistä inspiroituneena kiinnostuin Anna Andersénin suosittelemasta Yoogaia-nettisivusta, jossa voi osallistua ohjatuille yooga-/pilates-/meditaatio- yms. tunneille juuri silloin kun itse haluaa. Tänään kokeilin ohjattua yoogatuntia rankan cardio treenin jälkeen, ja jälkeenpäin olo oli todella rentoutunut ! Myös läsnäolo- ja keskittymistaitoja tulee kehitettyä fyysisen liikkeen ohella.

Olen nyt Thórin kanssa treenannut kisasuorituksia molempiin suuntiin, jotta radallakin molemmat suunnat sujuvat. Camilla oli pitämässä kurssia juhannusviikon alussa ja aloitimme sillä, että saimme Thórin oikein letkeäksi, irtonaiseksi ja että liike kulkee koko kehon läpi. Astuminenkin saattaa hieman jäykistää orin kroppaa, joten tällainen työskentely on ensisijaisen tärkeää ! Teimme töltissä kaiken maailman kiemurauria, taivuttelime sisään ja vasta suuntaan, teimme väistöjä, ympyräkahdeksikkoja jne. Ideana oli, että ratsastuksen ei tarvitse olla "täydellistä" - kunhan hevonen reagoi halutulla tavalla, liikkuu vapautuneesti, ja käyttää kehoaan. Tärkeää oli myös ratsastaa fiiliksen mukaan; ei jumittua vaan johonkin tiettyyn harjoitukseen ainoastaan harjoituksen takia. Kun Thór oli letkeä ja reaktiivinen (ja minä kannoin omat käteni lähellä vartaloani), treenasimme kisasuorituksen eri osioita radalla, molempiin suuntiin. Kurssi oli jälleen kerran oikein antoisa. Nautin kursseista myös siksi, että ne ovat niin paljon enemmän kuin pelkkää omaa ratsastusta - voi seurata muitten tunteja ja samalla on aikaa yhdessäoloon mukavien heppaihmisten kanssa :)

<3

Äidin tekemä kukkapenkki kentän laidalla / Mamma har gjort en vacker blomrabatt vid paddocken


Edellisellä Porevirran tunnilla harjoittelimme videonnin avulla harjoitus- ja kevytravia ja sain itse katsoa kummassa mielestäni hevoseni liikkuu paremmin ja huomasin aika nopeasti että hevoseni oli helpompi ravata tasaisesti minun keventäessä. Joko hevoseni ravi tai minun kevennys on siis parantuntut ;) Thórilla on todella isoliikkeinen ravi ja se tuo omat haasteensa harjoitusraviin - rintakehäni tippuu helposti alas ja videota katsellessa päättelin, että näytin siltä kun yrittäisin jotenkin vaan selviytyä siitä ryskytyksestä :D harjoittelimme harjoitusravia niin, että jäin aina hyvästä kevennyksestä silloin tällöin istumaan alas pari askelta, tällä tavoin säilytin keskivartaloni hallinnan ja ryhdin paremmin. Teimme myös temponvaihteluita ravissa, ne aktivoivat hyvin hevosen takapäätä ja takajalat alkavat koukistamaan entistä paremmin.

Viime viikon torstaina olimme Juhan kanssa Ypäjällä treenaamassa radalla, tein pari T.2 suoritusta ja nelikäyntisuorituksen. Treenit olivat hyvät ja Ypäjällä käyminen toi lisää itsevarmuutta tulevia kisoja ajatellen.

Ypäjällä - huomatkaa upeat "bling bling" farkkuratsastushousut Animolta, Keravan Horse & Riderilta :) / På Ypäjä - observera mina fina "diamant" ridbyxor från Animo :)

Yksi harvoista kesäisitä päivistä Helsingissä / En av dom få sommardagarna i Helsingfors

Tänään tuli postissa vähän kesälukemista / Posten hämtade idag lite sommarläsning

Sunnuntaina leikittiin lapsuudenystäväni kanssa malleja; ihana tyttöjenpäivä meikkauksineen kaikkineen ! / På söndag lekte vi modeller med min barndomsvänn, ljuvlig tjejdag som innehöll både sminkning och fotografering ! <3


Julian kanssa juoksutettiin Thór eilen - maastakäsin väistöjä ja väistöstä suoraan raviin, sekä käynti-, että ravipuomeja. Hyvää jumppaa herralle! Sitten Julia vielä käsitteli Thórin ja laittoi kinesioteipit selkään.

Torstaina lähdemme siis Ypäjälle ja SM-kisat alkavat perjantaina, nähdään siellä :) !




I övermorgon startar vi mot FM på Ypäjä, kul! Imorgon kommer Hjalti från Sverige, han ska hjälpa mig och ett par andra ryttare under FM. Juni har varit mycket händelserikt: har ridit Tore ute i terrängen oftare (så han inte blir uttråkad av all tävling), Julia har gjort till mig ett nytt (ännu tyngre) träningsprogram, jag har agerat som domarsekreterare (väldigt intressant att följa med tävlingarna från ett domarperspektiv !), Camilla har varit här och hålla kurs, jag har firat en skön midsommar på stugan, har varit på Anne Porevirtas effektiva Centered Riding lektioner (jag börjar bli skicklig på lättridning i trav ;) ) och dessutom har vi varit med Juha på Ypäjä och kört ett riktigt bra träningspass på ovalen. Thór har även haft tre riktigt fina ston på besök och en av dem är ultrad och konstaterad dräktig ! 

Det nya träningsprogrammet Julia gjort till mig är krävande, men samtidigt är det väldigt motiverande att utvecklas i träningen och få alltid ett nytt program att träna på ! Även min uthållighetskondition har utvecklats. Vi tillade även tänjningar till programmet och inspirerad av det prövade jag nätsidan Yoogaia som Anna Andersén rekommenderade - där kan man träna bland annat yoga, pilates och meditation då man själv vill ! Idag prövade jag en yogalektion efter min cardio träning och det kändes väldigt avslappnande och bra i både kropp och själ. Tänk att få två flugor på en smäll - träna både kroppen och den mentala sidan.

Med Tore har vi nu tränat tävlingsvisningar i båda varven, så att allt fungerar även på banan åt båda hållen. Camilla höll en bra kurs i början av midsommarveckan. Vi började med att få Thór lösgjord, mjuk och elastisk i kroppen. Att betäcka ston kan lite styva till hingstens kropp och därför är arbete av den typen oerhört viktigt. Camilla kallade detta för "fulridning" - jag fick inte tänka på att allt skulle vara perfekt, mer planlös ridning med känsla. Denna övning gick ut på att tölta ganska fritt, byta varv ofta, ställa både ut och in, flytta på hästen, rida volt där det känns bra osv. Poängen var att hästen svarar på mina hjälper på ett önskvärt sätt, blir vaken och mjuknar till i kroppen samt bär sig på rätt sätt. Efter att Tore blivit elastisk och reaktiv igen (och då jag lärt mig att hålla armbågarna mjuka nära min kropp) red vi på ovalen T.2:ans olika delmoment i båda varven. Kursen var än en gång väldigt lärorik och kul ! Jag gillar ridkurser också på grund av att man kan kolla på andras lektioner samt umgås med trevliga hästmänniskor :) 

På senaste Anne Porevirtas lektion övade vi trav - både lättridning och att sitta ner i traven. Som hjälpmedel användes videofilmning och jag fick se mig själv både sitta ner och lätta i traven. Efter att jag sett videoklippet kunde jag väldigt snabbt konstatera att traven var jämnare  och bättre då jag red lätt i trav. Jag tror hästens trav har blivit bättre eller så har jag blivit skickligare på lättridning ;). Thór har jätte stora rörelser i trav och det gör nedsittningen aningen utmanande. Då jag så på videon där jag sitter ner i traven ser det ut som om jag skulle lida och försöka bara på bästa möjliga sätt klara av de stora studsarna (och min kropp liknar en potatissäck, inte undra på att hästen inte har så bekvämt att trava) :D Vi övade på att jag satt ner mig ett par steg emellanåt och sedan red lätt igen, på så sätt orkade jag hålla min bröstkorg uppe och magmusklerna aktiva. Vi tränade även tempoväxlingar i trav, det gör hästens bakdel ännu mer aktiv. 

Förra veckans torsdag var vi på Ypäjä och tränade på ovalen med Juha. Jag red några T.2-program och ett fyrgångsprogram. Hästen kändes fin och en träning på Ypäjä gav mig mer självsäkerhet med tanke på nästa tävlingarna. 

Igår longerade vi Tore med Julia - vi flyttade hästen från marken och gjorde från flyttningen övergångar till trav. Vi gjorde även bomarbete i både skritt och trav. Bra gympa för hästen ! Efteråt behandlade Julia Thór och lagade kinesiotejpning på ryggen. 

FM på Ypäjä börjar på fredag, vi ses där :) !




1 kommentti: